Pentru societatile comerciale cheltuielile cu sponsorizarea sunt definite ca fiind nedeductibile deoarece se scad din impozitul pe profit, conform cu art. 21 alin. 4) lit. p), fara a depasi insa 3 la mie din cifra de afaceri si 20% din impozitul pe profit.
Platile trebuie facute pâna la 31 decembrie, pentru ca suma sa poata fi scazuta din impozitul pe profit aferent anului fiscal.
Cum pot companiile redirectiona 20% din impozitul pe profit?
Modalitatea de redirectionare este foarte simpla, iar pasii pe care trebuie sa ii parcurga contribuabilul sunt urmatorii:
- Verificarea rezultatului financiar la final de an pentru a determina profitul fiscal si implicit impozitul pe profit datorat Bugetului de Stat.
- Calculul sumei limita cu care se poate sponsoriza un ONG.
- Semnarea unui contract de sponsorizare cu ONG-ul ales.
- Efectuarea pâna la data de 31 decembrie a platii prin numerar sau virament bancar a sumei destinata sponsorizarii catre ONG.
Reflectarea in contabilitatea companiei a cheltuielilor cu sponsorizarea se face astfel:
a) daca sponsorizarea este facuta prin acordarea de numerar: 6582 „Donatii acordate” = 5311 „Casa”
- b) daca sponsorizarea este facuta prin virament bancar: 6582 „Donatii acordate” = 5121 „Disponibilitati bancare in lei”
Exemplu de calcul:
Cifra de afaceri (total venituri) = 10.000 lei
Cheltuieli = 9.000 lei
_____________________________________ Profit impozitabil = 1.000 lei
Impozitul aferent profitului (16%) = 160 lei
Profit net = 1.000 – 160 = 840 lei (in contextul in care nu s-a facut nici o sponsorizare)
Se poate redirectiona din impozit suma cea mai mica dintre:
3‰ din CA = 30 lei
20% din impozit = 32 lei deci, in acest caz, se poate deduce din impozit o sponsorizarea de pâna la 30 lei
In contabilitatea firmei, sponsorizarea va aparea astfel:
CA (total venituri) = 10.000 lei
Cheltuieli (fara sponsorizare) = 9.000 lei
Cheltuieli sponsorizare = 30 lei
___________________________________________ Profit impozitabil = 1.000 lei
Impozitul aferent (16%) = 160 lei
___________________________________________
Profit net fara sponsorizare = 840 lei
Profit real = 1000 – 30 = 970 lei
Impozit datorat bugetului = 160 – 30 = 130 lei (s-a scazut deducerea de impozit de 30 lei)
___________________________________________
Profit net (dupa sponsorizare) = 970 – 130 = 840 lei
A fost inregistrat acelasi profit ca si in cazul in care nu s-a donat nimic!
Este cert ca acest tip de sponsorizare nu presupune alte cheltuieli suplimentare si nu afecteaza profitul net al companiei!
Care sunt avantajele redirectionarii a 20% din impozitul pe profit?
– reprezentantii companiilor au libertatea de a alege destinatia unei sume, care in alte conditii ar ajunge oricum la stat;
– contribuie la o cauza nobila, fara niciun fel de cheltuiala;
– contributia fiecarei companii ar putea determina un progres semnificativ in solutionarea si prevenirea problemelor sociale.